تنظیم باد لاستیک



راهنمای تنظیم باد لاســــتیک خودرو در زمستان و تابستان
تنظیم باد لاســــتیک خودرو مي تواند در کاهش مصرف سوخت و سواری و همچنین سالم ماندن جلوبندی بسیار موثر باشد. از تنوع زیاد انواع مختلف پمپ تنظیم باد نترسید و فشار باد لاســــتیک را که یکی از مهم ترین موارد در نگهداری خودرو محسوب مي شود حتماً چک کنید ، بر کسی پوشیده نیست که چقدر درست بودن فشار باد لاســــتیک مهم اســــت. خودرویی که باد لاســــتیک هایش تنظیم باشد نه تنها راحت تر و مطمئن تر مي چرخد، مي ایستد و سرعت مي گیرد، بلکه مصرف سوختش هم بهینه اســــت و برای همين چک کردن باد لاســــتیک باید در صدر کارهایی قرار بگیرد که به صورت هفتگی برای مراقبت از خودتان انجام مي دهید.

برخی راننده ها شاید با دیدن انواع و اقسام بسیار زیاد پمپ تنظیم باد گیج شوند، اما چک و تنظیم کردن باد لاســــتیک کار سختی نیست.راحت ترین راه حل اســــتفاده از سیستم های اتوماتیک اســــت که روز به روز هم رایج تر مي شوند. در این سیستم شما فقط کافی اســــت فشار باد مورد نظرتان را وارد و بعد شلنگ را وصل کنید.

فشار باد صحیح را روی پلاکارد لاســــتیکتان مي توانید پیدا کنید که در داخل چهارچوب در، پشت در باک قرار دارد. یا مي-توانید به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کنید. معمولاً جدولی خواهید دید که چند نوع فشار باد مناسب را معرفی کرده اســــت و در نتیجه اگر خودرویتان پر از مسافر و وسیله باشد هم مي توانید فشار مناسب را انتخاب کنید. در مورد فشار باد در سایزهای مختلف لاســــتیک که اســــتاندارد خودرو اســــت هم مي توانید اطلاعاتی کسب کنید. دیواره ی لاســــتیک را چک کنید و اطلاعات درج شده را با جدول پلاکارد مطابقت بدهید تا فشار مورد نظر را پیدا کنید.

فشار یا به صورت نمودار نمایش داده مي شود یا با واحد PSI (پوند بر اینچ مربع) که کافی اســــت عدد مورد نظر را روی پمپ با فشار یک دکمه انتخاب کنید. شاید لازم باشد دکمه ی بالا یا پایین را چند بار فشار دهید تا به عدد مطلوب برسید. بعد درپوش سوپاپ را بردارید و شلنگ باد را وصل کنید. برای این کار باید اهرم قفل سر فینتیل را محکم نگه دارید و زمانی که سر شلنگ جا افتاد آن را رها کنید. اگر قفل سر فینتیل درست کار کند، دیگر لازم نیست آن را با دستتان سر جایش نگه دارید.

احتیاجی نیست صفحه ی نمایش پمپ را چک کنید اما بد نیست قبل از تنظیم باد، ببینید لاســــتیک هایتان خوب باد نگه مي دارند یا نه. اگر یکی از لاســــتیک هایتان زودتر از لاســــتیک های دیگر باد خالی مي کند شاید نشتی یا پنچری داشته باشد. هنگامي که صدای بوق دستگاه پمپ به گوش رسید یعنی باد تنظیم شده اســــت. در سوپاپ را در جایش قرار بدهید و محکم ببندید و کار تمام اســــت. در برخی نمونه های قدیمي تر سیستم نظارت بر فشار باد، لازم اســــت که بعد از تنظیم باد سیستم را ریست کنید.
اگر پمپ باد اتوماتیک در دسترس نیست و پمپ باد دستی با فشارسنج سنتی دارید، کارتان یک ذره پیچیده تر مي شود.

فقط کافی اســــت شلنگ را به همان روشی که گفتیم وصل کنید وعقربه ی فشارسنج را نگاه کنید که روی چه عددی مي ایستد. اگر اهرم پمپ را تا ته فشار بدهید هوا وارد لاســــتیک مي شود، اما اگر اشتباهی زیاد باد زده باشید، با کمي رها کردن اهرم باز هوا از آن خارج مي شود. برخی نمونه ها یک دکمه ی کوچک جداگانه برای خارج کردن باد اضافی دارند.

یادتان باشد، با پمپ دستی فقط زمانی به عدد صحیح فشار مي رسید که باد را تنظیم کرده باشید . پس اگر لازم اســــت باد اضافی را خالی کنید، یک بار دیگر اهرم را سریع تا ته فشار بدهید تا به عدد صحیح برسید. درست نشان دادن فشار به وضعیت خود فشارسنج هم بستگی دارد. اگر فکر مي کنید وضعیت فشارسنج خیلی رضایت بخش نیست، بد نیست برای خودتان یک فشارسنج تهیه کنید و در داشبورد بگذارید تا آسیبی نبیند و فقط زمانی که مي خواهید از درست بودن ميزان فشار باد لاســــتیک مطمئن شوید از آن اســــتفاده کنید.

هميشه سعی کنید فشار باد را زمانی که لاســــتیک خنک اســــت چک کنید. بعد از یک رانندگی سنگین یا بعد از طی یک مسیر طولانی دمای لاســــتیک بالا رفته و در نتیجه فشار هم بالا مي رود. هوای گرم یا در معرض تابش مستقیم افتاب گذاشتن لاســــتیک هم همين اثر را خواهد داشت. زمانی که خودتان یاد بگیرید به باد لاســــتیکتان سرکشی کنید، این فرصت را هم پیدا مي کنید که وضعیت کلی آن را هم چک کنید. اســــتهلاک لاســــتیک، ترک خوردگی، برآمدگی یا آسیب های دیگر را به یک مکانیک خوب یا پنچرگیری نشان دهید. اگر آج لاســــتیک از بین رفته باشد زمان عوض کردنش اســــت.

در جدول تنظیم باد که در زیر آمده اســــت شما مي توانید ميزان فشار باد اســــتاندارد برای خودرو های گروه پراید اعم از سایپا ۱۱۱، سایپا ۱۳۱، سایپا ۱۳۲، سایپا ۱۴۱ و غیره را مشاهده کنید. همچنین ميزان تنظیم باد خودروهای گروه تیبا نظیر ساینا و تیبا دو نیز نمایش داده شده اســــت. کلیه خودروهای گروه سمند ، پژو ۴۰۵ ، پژو ۲۰۶ ، پژو پارس و دنا نیز در این جدول ذکر شده اند. همچنین جدول تنظیم باید خودروهایی نظیر ال ۹۰ ، کوییک و آریو نیز ارائه شده اســــت.
سایز فابریک : سانگ یانگ تیوولی، میتسوبیشی لنسر، سراتو کوپه 2014

توجه داشته باشید که در خودروهای دوگانه سوز و یا خودروهایی که معمولا در صندوق عقب آن ها بار اضافی حمل مي شود، ميزان فشار باد لاســــتیک های عقب آن ها باید به ميزان ۲ الی ۳ واحد psi نسبت به حالت اســــتاندارد بیشتر باشد. همچنین اگر قصد دارید در جاده های بین شهری تردد داشته باشید باید ميزان فشار باد لاســــتیک های خودرو خود را به ميزان ۱ الی ۲ واحد psi افزایش داشته باشد. همچنین این مقدار مي تواند هنگامي که از گاز نیتروژن در لاســــتیک ها اســــتفاده مي کنید نیز متفاوت باشد.

فشار باد دورن لاســــتیک ها معمولا با یکای psi سنجیده مي شود و در آپاراتی ها نیز معمولا دستگاه فشار سنج با همين یکا کار مي کند. اما برخی از خودروها ممکن اســــت ميزان اســــتاندارد آن ها با یکای بار یا کیلو پاسکال نمایش داده شده باشد. هر یک کیلو پاسکال که با یکای Kpa نمایش داده مي شود برابر با psi 0.145038 و هر یک بار که با نماد Bar نمایش داده مي شود برابر با ۱۴.۵۰۳۸ psi مي باشد.

لاستیک قم

لاستیک قم

لاستیک قم - لاستیک فروشی قم - لاستیک آزاد اسپرت - آپارات آزاد اسپرت قم - آپاراتی آزاد اسپرت قم
تماس مستقیم